ببینید | تخلیه ۷۷ پایگاه گروه‌های تجزیه‌طلب در مرز ایران و عراق

مشاور امنیت ملی عراق خبر داده این کشور ۷۷ پایگاه را در نزدیکی مرزهای ایران که گروهک‌ های تجزیه‌ طلب در آن مستقر بودند تخلیه کرده و به مرزبانان عراقی تحویل داده است.
کد خبر: ۱۴۷۲۱۲۳
تعداد بازدید : 0

به گزارش جام جم آنلاین، «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق از اجرایی‌شدن توافق‌نامه خروج کامل نظامیان آمریکایی در ماه اکتبر میلادی و همچنین خلع سلاح گروهک‌های تجزیه‌طلب در مرز مشترک با ایران خبر داد.

اعرجی که با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در عراق گفت‌وگو می‌کرد، در مورد جزئیات اجرای توافق‌نامه خروج نیروهای نظامی خارجی از عراق اظهار کرد: قرار بر این بود که در ماه سپتامبر جاری توافقنامه خروج نظامیان آمریکایی و حتی دیگر نظامیان خارجی امضا شود، اما به دلیل تحولات جاری در منطقه امضای این توافقنامه به تعویق افتاد؛ با این وجود معتقدیم حداکثر تا اکتبر یعنی یک ماه دیگر این توافقنامه امضا می‌شود و روند خروج نظامیان خارجی از عراق شروع شود.

این مقام ارشد عراقی در پاسخ به این سوال که «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا خواستار فرصت سه ساله برای خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق شده بود، اظهار کرد: دولت عراق مصرانه بر پایان دادن به حضور نظامیان آمریکایی تاکید کرده است. به آمریکایی‌ها گفتیم خروج نیروهای شما در ۲ مرحله باشد؛ از سپتامبر امسال تا سپتامبر ۲۰۲۵ از ۲ پایگاه «بغداد» و «عین‌الاسد» خارج شوید و تا سپتامبر سال ۲۰۲۶ هم پایگاه‌های منطقه کردستان عراق را ترک کنید. 

او در همین چارچوب تاکید کرد: هرگونه دادن مهلت اضافه برخلاف توافقنامه است و ما آن را رد کرده‌ایم.

الاعرجی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اقدام دولت عراق در بستن اکثر پایگاه‌های گروه‌های تروریستی مستقر در مرزهای مشترک عراق با جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: ۷۷ پایگاه را در نزدیکی مرزهای ایران که گروهک‌های تجزیه طلب در آن مستقر بودند خالی کردیم و به مرزبانان عراقی تحویل دادیم. این گروهک‌ها در حال حاضر خلع‌سلاح شده‌اند و آن‌ها را در چهار اردوگاه در اربیل و ۲ اردوگاه در سلیمانیه به طور موقت نگه داشته‌ایم.

این مقام امنیتی عراقی افزود: با سازمان ملل در تماس هستیم تا اعضای این گروهک‌های تجزیه‌ طلب را به کشور ثالثی که تهدیدی برای ایران و عراق نباشند، منتقل کنند.

ایران و عراق در تاریخ ۱۹ مارس سال ۲۰۲۳ توافقنامه امنیتی مشترکی در بغداد امضا کردند که بر اساس آن مرزهای دو کشور باید خالی از تروریست‌ها باشد.

بر اساس قانون اساسی عراق این کشور هرگز نباید به تهدیدی برای کشورهای همجوار تبدیل شود .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها